Afgelopen maand heeft All Human diverse events mogen bijwonen. Waaronder NVP presents: Remco Claassen en POWERHOUSE by van Spaendonck. Bij deze events werd onder andere ingegaan op persoonlijk leiderschap en succesverhalen van verschillende organisaties.
Beide super inspirerende events, waarbij voor onze consultant Arno de volgende punten het meest zijn blijven hangen.
- Leiderschap en management worden te vaak verkeerd begrepen en door elkaar gebruikt. Want, wat is nou wat?
Leiderschap is de wat en de waarom van een persoon faciliteren. Denk hierbij aan “Wat is je persoonlijke missie”, “Wat is je doel” en “Waarom wil je deze missie nastreven?”.
Management is de ‘hoe’ van een organisatie. Hoe zorgen we dat de bedrijfsdoelstellingen zo efficiënt mogelijk worden behaald?
Een leuke vraag om zelf over na te denken. Wat is leiderschap voor mijn organisatie? Is dat zo efficiënt mogelijk aan de doelen van de organisatie werken? Of collega’s hun doel laten nastreven?
- Volgens Remco Claassen is alle theorie die hij gelezen heeft over leiderschap terug te leiden naar twee pilaren. Namelijk kompasintelligentie & moed.
- Kompasintelligentie; Dit is de kunst van koers weten te vinden. Weten wie je bent, wat je kunt en wat je eindpunt is.
- Moed; De moed hebben om je plan (koers) te blijven varen. Ongeacht tegenslag niet afwijken van je initiële plan.
Om dit te laten slagen moeten beide pilaren sterk staan. Zonder doel ga je nergens heen, en zonder moed heb je geen reis naar je doel.
- Zorg dat je een persoonlijke ‘mission statement’ duidelijk hebt. Weet wie je bent, waar je goed in bent, maar vooral: waar krijg je energie van. Als je deze persoonlijke missie kan koppelen aan de missie van een organisatie is de kans dat je energie krijgt van je werk veel groter!
Dit geldt andersom ook voor organisaties. Hoe beter een organisatie haar missie en kernwaarden vertaald naar haar organisatie. Hoe sneller huidige en nieuwe medewerkers zich aansluiten op deze kernwaarden. Het gevolg? Medewerkers die zich volledig vinden in deze missie en daarmee meer opleveren (+20% productiviteit, -38% verzuim) en daarmee te boeien en binden aan je organisatie. Met als bijkomend effect dat het je beste ambassadeurs zijn. Medewerkers die zich niet vinden zullen uitstromen en plaatsmaken voor medewerkers die achter de missie staan.
Samengevat: hoe beter je de mission statement (als organisatie of persoon) duidelijk hebt en toepast, hoe beter het aan jouw groei bijdraagt en hoe leuker het is om bij die organisatie te werken die daaraan bijdraagt.