Zo mooi om te zien hoeveel creativiteit er los komt als plotseling iedereen in een crisis beland.
Zelf werken we al langer online. Coachen met behulp van een online tool, en via Facetime en Skype.We dachten hierin al een hele stap te hebben gezet.Nu volgen ook uitdagende HR gerelateerde gesprekken online, ook in omgevingen en met klanten die hier nog niet gewend zijn om mee te werken. En zelf loop je dan als “ expert” ook nog tegen wat barrières aan.
Zo had ik vorige week een verzuimgesprek online, waar ik als externe casemanager me introduceerde en intervenieerde inzake een verzuimdossier wat volgens de werkgever op slot zat. De werknemer was arbeidsongeschikt met klachten in het psychisch spectrum en was uitgevallen na een ingezet verbetertraject. Alle ingrediënten voor een gesprek waarin ik als externe goed moet opletten wat er gebeurd en op wat voor manier ik waarde kan toevoegen.
De voorbereiding was essentieel. Zorgdragen dat de techniek meewerkt. Helaas, ik had me goed gefocust dat het bij werkgever en werknemer goed ging, en had mijn eigen dubbelcheck achterwege gelaten. Ik voer immers zoveel online gesprekken….. Wat gebeurde er, ik had een vinkje in instellingen moeten aanzetten. Ik gebruikte skype voor bedrijven van de opdrachtgever en de beveiliging op mijn computer accepteert dat niet. Met 1-0 achterstand het gesprek in. Gelukkig heb ik het vermogen verbinding te maken en dat was voor mij naast afspraken maken het voornaamste doel.
Mooi om te zien dat ook werkgever en werknemer, die als berg tegen dit gesprek had opgezien, vrij snel tot een goed gesprek konden komen. Het doel van het gesprek is bereikt, we zijn weer in verbinding en afspraken liggen vast in een plan van aanpak. Stap 1 is gezet in een verzuimkwestie die een half jaar op slot zat. Leidinggevende ervaart steun, voelt zich ont zorgt en heeft vertrouwen in een goede afloop, wat de eindconclusie ook mag zijn.
Fijn om te kunnen concluderen dat HR op afroep ook digitaal waarde kan toevoegen voor onze klanten.