Mogelijke gevolgen van frequent kort ziekteverzuim
Uit onderzoek van arbodienstverlener 365 blijkt dat werknemers in het eerste kwartaal van 2013 vaker verzuimden dan in diezelfde periode in 2012. Gevolg is een stijging van het kortdurend ziekteverzuim. Om kort frequent ziekteverzuim terug te dringen, is het belangrijk te achterhalen wat de oorzaak is.
Als een medewerker zich met (schijnbaar) onschuldige redenen herhaaldelijk ziek meldt moet er bij u een belletje gaan rinkelen. Wij adviseren u in gesprek met uw medewerker te gaan om erachter te komen wat er werkelijk aan de hand is. Daarna kunt u met uw medewerker overleggen wat er nodig is om te voorkomen dat hij weer uitvalt.
Er zijn verschillende oorzaken van frequent kort ziekteverzuim:
– De werknemer ervaart een te hoge werkdruk of onzekerheid over zijn baan;
– De werknemer is ontevreden met zijn werk;
– Er is sprake van een (onderliggend) conflict met een collega of leidinggevende;
– De werknemer heeft een kwetsbare lichamelijke of psychische conditie;
– De werknemer heeft persoonlijke problemen.
Wees helder en consequent wanneer u een frequent verzuimgesprek voert met uw werknemer. Leg deze regels en afspraken vast in uw verzuimbeleid. U kunt bijvoorbeeld afspreken dat u een gesprek voert als een werknemer zich vaker dan drie keer in een jaar ziek meldt.
Een niet onbelangrijk bijkomend aspect is dat regelmatig kort verzuim een voorbode is voor langdurige arbeidsongeschiktheid in de (nabije) toekomst. Een reden temeer om alert te zijn en actie te ondernemen.
Heeft u geen actueel verzuimbeleid? Wij adviseren u graag bij het opstellen daarvan of nemen desgewenst de complete uitvoering voor onze rekening. Of wellicht vindt u het lastig om een frequent verzuimgesprek met uw medewerker aan te gaan? Ook daarin kunnen wij u op verschillende manieren ondersteunen. Voor meer informatie of vragen kunt u bellen met 06-83200919 of mailen naar daphne@allhuman.nl