geschreven door Muriël Jordan
Regelmatig gebruik ik als e-coach onderstaand verhaal ter inspiratie om mijn coaches te prikkelen hun talent in te zetten.
De Dierenschool
Op een dag kwamen de dieren uit het bos bijeen en zeiden: ‘Wij moeten een school stichten. Een school om echt Dier te kunnen worden’. En zij vroegen een kleine groep uit hun midden om een leerplan te maken voor de school. De commissie ging meteen aan het werk.
Het konijn stond erop dat ‘hardlopen’ in het programma werd opgenomen. De torenvalk vond ‘kunstig vliegen’ het belangrijkste. De karper maakte duidelijk dat ‘geruisloos zwemmen’ erbij moest en de eekhoorn maakte zich sterk voor het onderdeel ‘klimmen tegen kaarsrechte stammen van torenhoge bomen’. En zo geschiedde. De school werd opengesteld. De schoolleiding zei dat alle dieren zich in alle vakken moesten bekwamen. Om echt Dier te kunnen zijn. Toen ging er iets vreselijk fout.
Het konijntje was wereldkampioen hardlopen. Geen dier kon zo snel wegsprinten en haken slaan als hij. De schoolleiding vond dat het voor het konijntje belangrijk was dat, voor lichaam en geest, dat hij zich ook bekwaamde in het vliegen. Men zette het konijntje op een hoge tak en zei ‘Leer vliegen, konijntje’. Het arme dier sprong, tuimelde naar beneden, brak een achterpoot en viel een gat in zijn hoofd dat nooit meer overging. Zo kwam het dat hij voor hardlopen toch niet meer dan een zes kreeg in plaats van een tien. Maar voor vliegen kreeg hij een 3 in plaats van een 1. Want hij had het toch maar geprobeerd. De schoolleiding was zeer tevreden.
Met open mond zagen de dieren hoe de torenvalk zijn acrobatische kunsten in de lucht vertoonde. Toch merkte de schoolleiding op, dat het voor een valk van grote waarde was als hij, net als het konijn, holen kon graven in de grond. De valk deed zijn uiterste best, brak echter jammer genoeg zijn snavel en kneusde zijn vleugels. Hierdoor kon hij nauwelijks nog vliegen en in plaats van met een 10, met een 5 eindigde. Maar op holen graven haalde hij een 4 in plaats van een 1. En evenzo verging het alle andere dieren.
En wie behaalde ten slotte de beste cijfers? Dat was de hersenloze kwal, die zwibbelend en zwabbelend alle proeven redelijk wist te doorstaan. Haar botten breken kon zij niet – zij had er immers geen. En zo werd zij, zwibbel de zwabbel tot de beste van de klas uitgeroepen.
Uit: ‘Bijna iedereen kon omvallen’, Querido, Amsterdam, 1993 (Toon Tellegen)
Een mooi verhaal dat onderstreept dat je vooral ervan uitgaat dat iedereen een uniek talent heeft en dat de focus daarop tot ongekende hoogtes kan leiden.
Toch, als je het verhaal leest, blijf ik met een vraag steken. Wat is nu het unieke talent van de kwal. Waar is de kwal goed in? Wat trekt zijn aandacht, waarvoor kunnen we de kwal complimenteren?
En hoe zit dat bij jou?
- Waar ben jij goed in, was je dat altijd al?
- Wat trekt jouw aandacht?
- Wat is jouw paradepaardje en blijf je zeggen?
- Waarop ben je trots, krijg je complimenten?
- Wat was jouw laatste succes?
Ga er vanuit dat mensen het liefst werken met collega´s die authentiek en trouw aan zichzelf zijn. We geloven de ander niet als hij of zij ‘vreemd gaat’ met zichzelf, dan haken we juist af.
Gedraag je naar je talenten en het zal je verbazen wat je kan bereiken door jezelf te zijn.
Meer inspiratie nodig over dit onderwerp. Kees Gabriëls heeft een boek geschreven over talentmanagement. Zijn overtuiging is dat iedereen een uniek talent heeft, maar dit niet ten volle benut. Naast het unieke talent hebben we allemaal onze draken die ons belemmeren ons unieke talent ten volle te benutten.
En hoe zit dat dan bij mij, de coach. Regelmatig merk ik dat thema’s van coachees dichtbij mijn eigen thema’s liggen en dat ik geregeld meer met mijn “draken” bezig ben dan met mijn “talent”. Mijn talent is in beweging brengen en mijn draken geven me geregeld aan zie je wel, je kunt het niet, je wordt afgewezen, je onzekerheid is terecht. Het mooie is dat ik mijn eigen patroon hierin doorzie en er met een afstand naar kan kijken. Als ik naar de feiten kijk, en niet naar het onterechte gevoel, kan ik mezelf managen en terug in de positieve flow gaan.
Met e-coaching analyseren we de berichten en kijkend naar de coachvraag, antwoorden we. Heel vaak spiegelen we wat we zien, lezen en stellen hier prikkelende vragen over of geven een opdracht. In ieder traject brengen we mensen terug naar hun talent, kwaliteit. Hoeveel makkelijker is het om vanuit je kracht te kijken naar jouw eigen min of “draak”.
Wat is jouw unieke talent?