door Muriel Jordan
Ben Tiggelaar heeft er een boekje over geschreven (1). Iedere vakantie gebeurt het weer. Ook deze mei week. Een rondje Frankrijk was dit jaar het thema. Uiteraard leuke plekjes opzoeken en ja, daar gaan we weer. “Goh, zouden we ook kunnen toch, zo’n chambre d’hotes.”
Heerlijk rustig, een paar maanden knallen en verder tijd voor mooie reizen waar we struinen om mooie spullen mee te nemen voor ons droomoord. E-coachen kan ook, en een keer per maand naar Nederland voor de face to face gesprekken is eveneens haalbaar. In juli en augustus ligt dat stil voor het hoogseizoen. Alle ingrediënten hebben we bij elkaar. De één is handig, heeft een creatieve geest en kan fantastisch koken. De ander een regelaar, resultaatgericht, horeca ervaring en service minded. Idealistisch verbouwen dat de energie van de zon komt, het water uit de lucht wordt hergebruikt, een moestuin en fruitbomen zodat veel uit eigen hand komt. In het laagseizoen groente en fruit verwerken in de mooiste jammen, sauzen en zo. De kinderen lijkt het ook leuk. Mensen naar hun zin maken, de één droomt om per quad met gasten de omgeving te verkennen. De ander zet in gedachte haar eigen nanny centrale op, dan kunnen de gasten zonder kinderen een dagje weg.
In een leuke Chambre d’hotes in de Lot begint het jaarlijks ritueel opnieuw. Hm, leuk, zou dit en dit anders doen, en wat meer attentie in de kleine dingen. Een welkomskaartje, wat fruit op de kamer, heerlijke sapjes. Driftig maken we in ons hoofd een businessplan, struinen internet af naar de leukste bouwvallen. Langzaamaan wordt het liefelijke chambre d’hotes een hotel, meer ambitie anders gaan we ons wellicht vervelen. De complexen worden steeds groter, een Spa wordt toegevoegd. De eensgezindheid wordt wat minder. Zo wordt het wel een erg groot avontuur en een nog groter financiële uitdaging. De kinderen willen wel eerst hun school afmaken. De eerste deukjes komen in de droom. Vanuit NLP hebben we een mooi instrument om eens naar deze droom te kijken, de Disney strategie.
Het behoeft geen uitleg waar deze strategie vandaan komt. Ene meneer Disney heeft veel mooie dromen waargemaakt. De Disney strategie kent 3 posities: de dromer, de realist en de criticus.
De dromer is nu voldoende aan bod geweest. Laten we eens kijken wat de criticus in dit verhaal zegt. Er zijn vele chambre d’hotes gestart, 8 op de 10 halen het niet. Je verliest je volledige sociale leven, vrienden, familie laat je achter. De kinderen zijn reeds pubers, vinden die dit echt wel leuk om samen een familie bedrijf op te zetten. Blijven de gasten wel echt dagelijks eten, want dit is wel nodig wil het rendabel zijn. Rijk word je er niet van. Heb je wel tijd voor de moestuin ook in het hoogseizoen. Is het echt wel zo leuk om iedere dag mensen over de vloer te hebben, niet iedere gast is even leuk. Wat te denken van de behoefte om je te blijven ontwikkelen, is hier wel voldoende ruimte voor. E coachen leuk, is de internet verbinding echt goed. In vele Chambre d’hotes werkt internet vaker niet dan wel.
De realist valt het op dat de criticus niet ingaat of er wel voldoende gasten komen. Blijkbaar zijn we voldoende overtuigd dat we dit wel voor elkaar krijgen. Wat is het doel nu eigenlijk, wat maakt dat deze droom iedere keer opkomt. Het doel is samen een mooi bedrijfje opzetten, uit de stress, sleur en mooi in de natuur wonen.Dit doel is realistisch, de vraag is alleen of dit doel wel klopt, is dit echt wat we willen.
Volgende vakantie gaan we weer verder, of toch eerder. De droom is er, het lef (durven) lukt ook wel, aan doen mentaliteit geen gebrek. Toch is er behoefte de droom verder te onderzoeken, willen we dit echt….
Mooi blijft het blijven stimuleren van ondernemerschap en als coach zal ik hier zeker voorbeeldgedrag in blijven tonen. Zoals ook de kern van de creatiespiraal van Marius Knoope (2): het begint met een wens, je gaat verbeelden, geloven, ben benieuwd of we komen tot het volharden.
- Ben Tiggelaar, Dromen, durven, doen
- Marius Knoope, de creatie spiraal