DOELEN STELLEN EN HALEN
In ons bedrijf hebben wij het regelmatig over het doel dat bereikt moet worden, zowel in individuele gesprekken als bij organisatieopdrachten. Bij de vraag wat is je doel, hebben we de neiging om te blijven hangen in algemeenheden en vage termen te gebruiken. Hoe komt dat toch? Allereerst wordt dit vaak veroorzaakt doordat we het lastig vinden het doel nader te beschrijven. Een bekend hulpmiddel hiervoor is SMART doelen stellen.
SMART staat voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.
Het rijkt hier te ver om nader stil te staan bij het SMART formuleren van doelen, hiervoor verwijs ik gemakshalve naar de literatuur, waarin uitleg ruimschoots voorhanden is.
Maar wat zeker niet onbelangrijk is voor het behalen van je doelstellingen is het ‘doen’. En hoe zorg je daar voor? Want het volgens SMART beschrijven van je doelstellingen betekent nog niet dat je ze gaat bereiken en daarnaast zijn niet alle doelen te omvatten met SMART formuleringen. In de actie kom je doordat je zelf de urgentie voelt, omdat jij je doel wil bereiken. Echter niets is zo gemakkelijk dan je doel uitstellen en om te voorkomen dat van uitstel afstel komt geef ik je de tip om je doelen te delen met anderen. De belangstelling die je dan ontvangt motiveren om door te gaan. Een toepassing hiervan zie je bijvoorbeeld bij sport-apps, waarbij je het ontvangen van aanmoediging kunt activeren tijdens je sportactiviteiten. Voor het behalen van specifieke doelen is het hebben van een stok achter de deur ook een aanrader, zoek hiervoor een maatje en maak afspraken, want afspraak is afspraak.
In onze organisatie ben ik een van de coaches die fungeert als dat maatje, ik zorg ervoor dat jij wordt geactiveerd en dat je telkens dichter bij je einddoel komt.