Idealistisch, eigenwijs, verwend en snel verveeld. Allemaal vooroordelen die in het plaatje van de typische millennial passen. Maar is dit niet juist de generatie die de toegevoegde waarde gaat leveren aan de toekomst van een organisatie? Kortom, een generatie die wel eens een verdieping waard is.
Naar schatting behoort 1,3 miljoen van de Nederlanders tot deze jongst werkende generatie, geboren tussen 1985 en 2000 en ook wel generatie Y genoemd. Samen met de protestgeneratie, generatie X en de pragmaten vormen zij het werkende deel van de Nederlandse bevolking. Dat ze demografisch gezien onder dezelfde groep van “werkenden” geschaard kunnen worden, betekent niet dat ze allemaal hetzelfde in het werkleven staan. Integendeel, deze generatie zoekt juist compleet andere dingen in werk dan voorgaande generaties.
De kracht van deze generatie ligt in hun hoge mate van ambitie, gevoel voor saamhorigheid, mate van zelfbewustheid en handigheid met technologie. Dat brengt ook valkuilen met zich mee. Zo blijkt uit cijfers van het CBS dat deze leeftijdscategorie het meest te kampen heeft met psychische vermoeidheidsklachten door werk. De grootste druk die hen opgelegd wordt, komt vanuit zichzelf. Des te belangrijker het is om bewust te zijn van wat deze generatie nodig heeft in werk, wat zij belangrijk vinden en hoe je dit kan inzetten om jonge professionals te behouden.
Waar voorgaande generaties vooral op zoek waren naar stabiliteit, is de millennial continu op zoek naar manieren om te blijven leren en zich verder te ontwikkelen. Belangrijke voorwaarden voor het selecteren van een baan zijn dan ook de ontwikkelmogelijkheden, zodat zij verder kunnen groeien op professioneel en persoonlijk vlak. Een ander zwaarwegend element is zingeving. Werk draait niet alleen om inkomen en stabiliteit. Een millennial wil een steentje kunnen bijdragen met hun werk en zich kunnen identificeren met de organisatie. Een vooroordeel daarin is dat dit gelinkt moet zijn aan het milieu, maar dat hoeft niet. Het gaat om onderdeel uitmaken van het grotere geheel, het hele plaatje telt. Daarnaast zijn relaties met collega’s en samenwerken erg belangrijk. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de millennial de meeste werkenergie uit een goede werksfeer haalt. In deze samenwerking wordt er graag gelijkwaardig met elkaar omgegaan en van elkaar geleerd.
Maar wat betekent dit concreet? Op de werkvloer zoekt deze generatie vooral een omgeving waarin ze kunnen groeien en ontwikkelen. Er moet ruimte zijn voor feedback en informele samenwerking met collega’s en moeten een zinvolle bijdrage kunnen leveren met hun werk. Uit onderzoek blijkt dat millennials zich gewaardeerd en gehoord voelen wanneer er begrip wordt getoond voor persoonlijke omstandigheden, waardering uitgesproken wordt en duidelijke verwachtingen worden geschept.
Kortom, ontwikkeling, zingeving, samenwerking en flexibiliteit staat voor deze generatie centraal. De vraag is dan ook, is jouw organisatie Millennial proof?
Bronnen
Het Millennial Onderzoek: dit zijn de grootste energieslurpers voor millennials op de werkvloer
Https://ddgc.nl/over-ons/blog/binden-boeien-beoordelen-generatie-y
https://www.studytube.nl/blog/dit-is-wat-millennials-willen-op-de-werkvloer
https://www.flexmarkt.nl/arbeidsmarkt/millennial-vraagt-nog-meer-flexibiliteit-van-werkgever/
https://www.q-talent.nl/over-ons/actueel/onderzoek-binden-en-boeien-van-millennials